Цікаво про ЗНО

Типові помилки при написанні ЗНО з географії

 

        Звичайно, складання тестів з будь-якого предмету є досить складною справою і потребує досить довгої та кропіткої підготовки. Однак у кожного тестування є своя специфіка, окремі проблемні моменти, на яких з року в рік втрачають бали абітурієнти. Метою даної статті є обговорення типових помилок при написанні ЗНО з географії.

         Як відомо, географія – це наука, яка не може існувати без карти. Однак завдання, які містять у собі певні картографічні матеріали, викликають труднощі в учнів, які складають тести. Для того, щоб легко виконувати подібні завдання, потрібно:

         а) навчитися «читати» топографічну карту.  Як правило, у склад тесту входить завдання, для вирішення якого потрібно орієнтуватися в умовних знаках топографічних карт або визначати висоту певного обєкту.

         б) навчитися визначати географічні координати. Насправді досить великий відсоток учнів не вміють за географічними картами визначати широту та довготу обєкту, на чому і втрачають бали.

         в) навчитися впізнавати відомі обєкти за їх зображенням на карті або знімку. На ЗНО Вам можуть запропонувати визначити за космічним знімком, наприклад, острів Мадагаскар або дельту річки Ніл. Тому Ви повинні добре орієнтуватися у фізичній карті світу.

         Окрім власне картографічних матеріалів, у завданнях ЗНО з географії можуть бути використані графічні матеріали. Найчастіше використовуються графіки, кліматограми, статево-вікові піраміди, картограми. Для того щоб виконати подібні завдання необхідно добре знати властивості тих обєктів, які передаються у графічній формі, та власне вміти працювати із подібними матеріалами.

         Особливо важко більшості учнів даються завдання із кліматограмами. Звичайно, для того, щоб впоратись із ними, потрібно уважно вивчити (повторити) тему «Клімат», розібратися у відмінностях між основними типами клімату. Окрім цього, потрібно навчитися власне «читати» кліматограму. Можна скористатися наступним планом аналіза кліматограми:

         1. Температура у січні вище, ніж у липні, нижче або слабко відрізняється?

         Проміжний висновок: Отже, січень – це літо, зима або сезони не виражені? Це Південна півкуля, Північна або це територія поблизу екватора?

Які кліматичні пояси вже можна відкинути?

         2. Скільки випадає опадів?

         Характер випадання опадів: увесь рік чи по сезонах?  рівномірно чи ні?  більше у січні чи у липні? Які кліматичні пояси можна відкинути на даному етапі і чому?

         3.Температура протягом року:

         Тільки позитивна, тільки від’ємна чи наявні й ті, й інші температури?

         Проміжний висновок: Отже, це теплий, холодний або помірний кліматичний пояс? Які ще кліматичні пояси можна виключити? Чому?

         4. Амплітуда середньомісячних температур:

         Яка різниця між температурами січня та липня? Чи вона значна?

         Проміжний висновок: отже, клімат ближче до континентального чи морського?

         5. Співвідношення температури та опадів:

         Влітку опадів більше, ніж взимку чи навпаки?

         Остаточний висновок:  це ... пояс, ... область.